DARI: Thailand
Juara AXCR 2022, juru arah bersama Chayapon dalam AXCR sejak tahun 2022 sebagai salah seorang ahli Team RALLIART.
Lebih dari 50 tahun, Mitsubishi Motors secara aktif telah mengambil bahagian dalam sukan permotoran. Dengan meneruskan usaha untuk memaksimumkan prestasi kenderaan, Mitsubishi Motors terus berusaha untuk memberikan kepuasan memandu dan keselamatan sebagai keutamaan.
Selain daripada pencapaiannya, teknologi yang dikembangkan dan pengetahuan yang diperoleh melalui penyertaan dalam aktiviti permotoran dipindahkan ke dalam pembangunan model pengeluaran, serta menyokong pembangunan teknologi generasi seterusnya, yang akhirnya dilaksanakan ke dalam kereta yang anda pandu.
Mitsubishi Motors mula menyertai rali antarabangsa pada tahun 1967 dan menyertai Kejohanan Rali Dunia (World Rally Championship) pada tahun 1973, iaitu peringkat tertinggi perlumbaan rali pecut di dunia. Bertanding menggunakan kereta berasaskan produksi di pelbagai permukaan seperti jalan tar, kerikil, dan salji, Mitsubishi Motors mencapai kejayaan melalui model seperti Colt, Starion, Galant, dan terutamanya Lancer.
Lancer Evolution, yang dibangunkan berasaskan pengalaman rali selama beberapa dekad, mencapai kemuncak dengan empat kejuaraan dunia pemandu berturut-turut dari 1996 hingga 1999. Teknologi canggih, termasuk sistem S-AWC (Super-All Wheel Control) Mitsubishi, turut menyumbang kepada 34 kemenangan keseluruhan yang mengagumkan dalam perlumbaan rali.
Dikenali sebagai perlumbaan motor paling sukar di dunia, Rali Dakar dicipta oleh pengembara Perancis Thierry Sabine dan pada asalnya merentasi 10,000 km dari Paris ke Dakar, ibu negara Senegal di Afrika Tengah. Mitsubishi Motors menyertai acara ini pada tahun 1983 dengan tujuan untuk menguji dan memperhalusi teknologi 4WD serta meningkatkan keupayaan pengendalian keseluruhan.
Menjelang tahun 2009, Mitsubishi Motors telah bertanding sebanyak 26 kali dan meraih 12 kemenangan keseluruhan yang menakjubkan — termasuk tujuh kemenangan berturut-turut dengan Pajero/Montero, yang sekaligus memberikannya gelaran legenda "Raja Gurun."
Mitsubishi Motors bertekad untuk memajukan teknologi EV generasi baharu dengan memberi tumpuan kepada integrasi berperingkat tinggi antara sistem pacuan motor elektrik dan sistem ikoniknya, S-AWC (Super-All Wheel Control). Sebagai perintis, syarikat ini telah memperkenalkan i-MiEV — kereta elektrik pertama di dunia yang dihasilkan secara besar-besaran — serta Outlander PHEV, SUV hibrid plug-in pertama di dunia.
Dengan menyertai kategori sukan permotoran baharu menggunakan kenderaan berkomponen produksi massa, Mitsubishi menguji ketahanan dan mengaplikasikan penemuan tersebut kepada model masa depan. Menggabungkan kepakaran 4WD dengan kuasa elektrik, Mitsubishi Motors terus menolak "e-EVOLUTION" ke era baharu.
DARI: Jepun
Hiroshi Masuoka telah memainkan peranan aktif dalam pelbagai aktiviti rali untuk Mitsubishi Motors sejak tahun 1982 dan menyertai RALLIART INC. pada tahun 1990. Sebagai ahli pasukan rasmi Mitsubishi Motors, "Team MITSUBISHI RALLIART", beliau telah bertanding dalam acara luar jalan selama bertahun-tahun. Pada tahun 2002 dan 2003, beliau menjadi pemandu Jepun pertama yang memenangi Rali Dakar selama 2 tahun berturut-turut.
DARI: Thailand
Juara AXCR 2022, yang telah mengetuai Team MITSUBISHI RALLIART meraih kemenangan keseluruhan pada penyertaan pertamanya dalam AXCR dengan pemanduan yang cermat dan tepat.
DARI: Thailand
Juara AXCR 2022, juru arah bersama Chayapon dalam AXCR sejak tahun 2022 sebagai salah seorang ahli Team RALLIART.
DARI: Jepun
Juara Kejohanan Rali Asia Pasifik FIA (APRC) pada tahun 1999 dan 2010. Sejak tahun 2023, beliau telah menyertai AXCR sebagai pemandu untuk Team Mitsubishi RALLIART, dan berjaya meraih kedudukan ke-5 keseluruhan yang mengagumkan pada tahun 2024.
DARI: Jepun
Juara Kejohanan Rali Asia-Pasifik (APRC) pada tahun 2018. Juru arah bersama Katsuhiko Taguchi dalam AXCR sejak tahun 2023 sebagai salah seorang ahli Team RALLIART.
DARI: Jepun
Kini berkhidmat sebagai jurulatih pemanduan dalaman dan pemandu demonstrasi dalam sesi pandu uji serta acara di dalam dan luar negara. Menyahut cabaran AXCR buat kali kedua pada tahun 2025.
DARI: Jepun
Pernah menyertai AXCR pada tahun 2017 sebagai juru arah kepada mendiang Kenjiro Shinozuka, dan mulai tahun 2024, beliau menjadi juru arah kepada Kazuto Koide.
Highlight Gambar Pasukan MITSUBISHI RALLIART
Highlight Gambar Pasukan MITSUBISHI RALLIART
No | Name | Time |
---|---|---|
1. | Chayapon Yotha (Mitsubishi Triton) | 16 h 15 m 12 s |
2. | Mana Pornsiricherd (Toyota Hilux Revo) | 16 h 23 m 03 s |
3. | Bailey Cole (Ford Raptor) | 17 h 08 m 29 s |
4. | Ditsapong Maneein (Isuzu D-Max) | 17 h 09 m 32 s |
5. | Katsuhiko Taguchi (Mitsubishi Triton) | 17 h 37 m 56 s |
6. | Natthaphon Angritthanon (Toyota Hilux Revo) | 17 h 46 m 52 s |
... | ||
22. | Kazuto Koide (Mitsubishi Triton) | 29 h 34 m 31 s |
Team Mitsubishi Ralliart
Team MITSUBISHI RALLIART will take on Asia Cross Country Rally (AXCR) 2025.
Team Mitsubishi Ralliart
Amid roaring cheers from the massive crowd, three TRITONs took off from the starting gate
Team Mitsubishi Ralliart
2 TRITONs shine on the first day of AXCR 2025
Team Mitsubishi Ralliart
Chayapon Yotha holds firm in 2nd place
Team Mitsubishi Ralliart
Chayapon Yotha climbs to the top
Team Mitsubishi Ralliart
Katsuhiko Taguchi showcased a brilliant run
Team Mitsubishi Ralliart
Team MITSUBISHI RALLIART engineers talks: The Road to Victory
Team Mitsubishi Ralliart
Chayaphon Yotha heads into the final day as the overall leader
Team Mitsubishi Ralliart
Announces Team Lineup for AXCR 2022